کد مطلب:280070 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:486

مهدی سرشار می کند زمین را از قسط و عدل پس از آنکه پر شده باشد از ظلم و ستم
(كشف الغمه ج 2 ص 470 و اثبات الهداة ج 3 ص 593 و عقدالدرر ص 16 و البیان فی اخبار صاحب الزمان ص 96 و اعیان الشیعه ج 2 ص 52):

قال رسول الله (ص): لیبعثن الله من عترتی رجلا افرق الثنا یا اجلی الجبهة یملا الارض عدلا و یفیض المال فیضا.

رسول اكرم (ص) فرمود: البته خدا از عترت (ع) من مردی را برمی انگیزد كه دندانهای ثنایای او گشاده و پیشانیش بلند و درخشان باشد زمین را سرشار از عدل كند و مال بسیار ببخشد.

(عن احمد حنبل فی مسنده و عقدالدرر ص 16):

عن ابی سعید الخدری (ره) قال، قال رسول الله (ص): لا تقوم الساعة حتی تملأ الأرض ظلما و عدونا ثم یخرج من عترتی او من اهل بیتی من یملاها قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و عدوانا.

بنقل از ابی سعید خدری (ره) گفت: رسول خدا (ص) فرمود: قیامت بر پا نمی شود تا زمین پر از ظلم و ستم گردد سپس از عترت یا اهل بیت من كسی خروج كند كه زمین را لبریز از قسط و عدل فرماید همچنانكه پر از ظلم و ستم بود.



[ صفحه 318]



(عن ابونعیم فی صفة المهدی (ع) و عقدالدرر ص 16 و اعیان الشیعه ج 2 ص 51):

عن ابی سعید الخدری، عن النبی (ص) قال: یملاء الارض ظلما و جورا فیقوم رجل من عترتی، فیملاها قسطا و عدلا یملك سبعا او تسعا.

بنقل از ابوسعید خدری (ره) از رسول الله (ص) فرمود: پر شود زمین از ظلم و ستم پس قیام می كند مردی از عترت من و سرشار می سازد زمین را از قسط و عدل و هفت سال یا نه سال حكومت بنماید.

(عقدالدرر ص 17):

عن ابی سعید الخدری (ره) قال: قال رسول الله (ص): یصیب الناس بلاء شدید حتی لا یحد الرجل ملجا، فیبعث الله من عترتی اهل بیتی رجلا یملأ الأرض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما یحبه ساكن السماء و ساكن الارض و ترسل السماء قطرها و تخرج الارض نباتها لا تمسك منه شیئا، یعیش فی ذلك سبع سنین.

بنقل از ابی سعید خدری (ره) گفت: رسول اكرم (ص) فرمود: بلاء و گرفتاری سختی به مردم می رسد تا آنجا كه آدمی پناهگاهی نباید پس خدا از عترت (ع) و اهل بیت (ع) من مردی را برمی انگیزد كه زمین را سرشار از قسط و عدل كند همچنانكه از ستم و ظلم پر شده باشد ساكنان آسمان و زمین او را دوست می دارند باران خود را می بارد و زمین روئیدنی های خود را بیرون می دهد و از او چیزی امساك نمی كند و هفت سال در میان مردم زندگی می نماید.

(عقدالدرر ص 20):

عن ابی سعید الخدری قال و هو قاعد فی اصل منبر النبی (ص) و له حنین، قلت: ما یبكیك؟ قال: تذكرت النبی (ص) ومقعده علی هذا المنبر و قوله (ان من اهل بیتی فتی یلی الارض و قد ملئت ظلما و جورا فیملاها قسطا و عدلا یعیش هكذا و اوما بیده سبعا او تسعا).

بنقل از ابی سعید خدری (ره) راوی گوید: او در پایین منبر رسول اكرم (ص) نشسته آه و گریه داشت گفتم: از چه می گریی؟ گفت: یاد از رسول خدا (ص) و نشستن او را بر این منبر و گفتارش می كردم كه می فرمود: «همانا از اهل بیت من (ع) جوانمردی حاكم بر تمام زمین می گردد در حالی كه زمین پر شده باشد از ظلم و ستم و او زمین را لبریز



[ صفحه 319]



از قسط و عدل كند و این مقدار زندگی می نماید (و با دست مبارك خود اشاره می كرد هفت یا نه سال).

(اثبات الهداة ج 3 ص 595 و كشف الغمه ج 2 ص 472 و اعیان الشیعه ج 2 ص 53 و مجمع الزوائد ج 7 ص 317 و اثبات الهداة ج 3 ص 63):

عن ابی سعید الخدری قال: قال رسول الله (ص): یخرج رجل من اهل بیتی و یعمل بسنتی و ینزل الله له البركة من السماء و تخرج له الارض بركتها و تملا به عدلا كما ملئت ظلما و جورا و یعمل علی هذه الامة سبع سنین و ینزل بیت المقدس.

بنقل از ابی سعید خدری (ره) گفت: رسول الله (ص) فرمود: مردی از اهل بیت من خروج می كند و عمل بسنت من می نماید و خدا برای او بركت از آسمان نازل می كند و زمین بركتش را برای او بیرون می دهد و زمین بوسیله او لبریز از عدل شود همچنانكه لبریز از ظلم و ستم شده باشد و بر این امت هفت سال حكومت كند و در بیت المقدس فرود آید.

(اخرجه ابونعیم فی صفة المهدی و عقدالدرر ص 33):

عن ابی سعید الخدری عن النبی (ص) انه قال: المهدی منا اهل البیت رجل من امتی اشم الانف یملا الارض عدلا كما ملئت جورا.

بنقل از ابی سعید خدری (ره) از رسول اكرم (ص) كه فرمود: مهدی (ع) از ما اهل بیت (ع) مردی از امت من است زمین را پر از عدل وداد كند همچنانكه پر از ستم و ظلم شده باشد.

(الصواعق المحرفة ص 98 و اثبات الهداة:642 3 و كشف الغمه:481: 2 و عقدرالدر: 34):

عن حذیفة بن الیمان (رض) قال: قال رسول الله (ص): المهدی رجل من ولدی وجهه كالكوكب الدری اللون عربی و الجسم جسم اسرائیلی یملا الأرض عدلا كما ملئت جورا یرضی فی خلافته اهل الأرض و اهل السماء و الطیر فی الجو یملك عشرین سنة.

بنقل از حذیفة بن الیمان (رض) گفت: رسول خدا (ص) فرمود: مهدی (ع) مردی از فرزندان من است چهره مانند ستاره ی درخشان رنگ او عربی و بدن او بدن اسرائیلی



[ صفحه 320]



باشد زمین را پر می كند از عدل همچنان كه از ستم و ظلم پر شده باشد در خلافت او مردم زمین و اهل آسمان و مرغان هوا راضی باشند و بیست سال حكومت كند.

(كشف الغمه ج 2 ص 471 و عقدالدرر ص 62 و الغیبة الشیخ الطوسی ص 179):

عن ابی سعید الخدری قال: قال رسول الله (ص): ابشركم بالمهدی یبعث فی امتی علی اختلاف من الناس وزلزال فیملأ الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا یملا (قلوب) عباده عبادة و یسعهم عدله.

بنقل از ابی سعید خدری (ره) گفت: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: شما را بشارت دهم به وجود مهدی (ع) كه در امت من مبعوث می شود با اختلاف و پریشانی كه مردم دارند و زمین پر از قسط و عدل می كند پس از آنكه پر از ظلم و جور شده باشد و دلهای بندگان را مملو از عبادت نماید و عدلش همه را فراگیر می شود.

(منتخب الاثر ص 64):

عن الصادق (ع) قال النبی (ص): ان الله تعالی اخذ میثاقی و میثاق اثنی عشر اماما بعدی و هم حجج الله علی خلقه الثانی عشر منهم القائم الذی یملأ به الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا.

حضرت امام صادق (ع) فرمود: رسول خدا (ص) فرمود: همانا خدای تعالی پیمان من و پیمان دوازده امام (ع) پس از من گرفته آنان حجت ها بر خلقند دوازدهمین آنان همان قائم (ع) است كه زمین بدست او پر از قسط و عدل گردد همچنانكه پر از ظلم و جور شده باشد.

(كشف الغمه ج 2 ص 471):

قال رسول الله (ص): لا تذهب الدنیا حتی یبعث الله رجلا من اهل بیتی یواطی اسمه اسمی و اسم ابیه اسم ابی یملأها قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما.

رسول اكرم (ص) فرمود: دنیا به پایان نمی رسد تا آنكه خدا مردی از اهل بیت (ع) مرا مبعوث فرماید اسم او مطابق اسم من و اسم پدر او موافق اسم پدرم باشد زمین را پر از قسط و عدل كند همچنانكه پر از ظلم و جور شده باشد.

(منتخب الاثر ص 91):

عن العسكری (ع) قال: حدثنی ابی عن ابیه عن جده قال: قال رسول الله (ص)



[ صفحه 321]



لعلی بن ابیطالب یا علی لا یحبك الا من طابت ولادته و لا یبغضك الا من خبثت ولادته و لا یوالیك الا مؤمن و لا یعادیك الا كافر فقام الیه عبدالله بن مسعود فقال: یا رسول الله قد عرفنا خبیث الولادة والكافر فی حیوتك ببعض علی و عداوته فما علامة خبیث الولادة و الكافر بعدك اذا اظهر الاسلام بلسانه و واخفی مكنون سریرته فقال یابن مسعود ان علی بن ابیطالب امامكم بعدی و خلیفتی علیكم فاذا مضی فابنی الحسن امامكم بعده و خلیفتی علیكم فاذا مصی فابنی الحسین امامكم بعده و خلیفتی علیكم ثم تسعة من ولد الحسین واحدا بعد واحد ائمتكم و خلفائی علیكم تاسعهم قائمهم قائم امتی یملأ الأرض قسطا و عدلا كما ملئت جورا وظلما. الحدیث.

حضرت امام حسن عسكری (ع) فرمود: پدر بزرگوارم از پدران و جد بزرگوارش به من خبر داد كه رسول اكرم (ص) به حضرت امیرالمؤمنین (ع) فرمود: یا علی (ع) ترا دوست نمی دارد مگر كسی كه پاكزاده باشد و ترا دشمن ندارد مگر ناپاك زاده و دوستدار تو تنها مؤمن ودشمن تو كافر باشد عبدالله بن مسعود برخاست و عرض كرد: یا رسول الله (ص) نشانی با پاكزادگی و كافر را در دوران زندگی تو شناختم كه دشمنی و عداوت علی (ع) است پس نشانی ناپاكزادگی و كفر پس از تو چیست در صورتی كه كسی به زبان اظهار اسلام كند و كانون و باطن خود را پنهان نماید؟ فرمود: ای پسر مسعود همانا علی بن ابی طالب (ع) پس از من امام شما و خلیفه من بر شما است چون از دنیا برود. فرزندم امام حسن امام پس از او و خلیفه ی من بر شما می باشد و چون او از دنیا برود فرزندم امام حسین (ع) امام شما پس از او خلیفه ی من بر شما می باشد و چون او از دنیا برود فرزندم امام حسین (ع) امام شما پس از او خلیفه من بر شما باشد سپس نه تن از فرزندان امام حسین (ع) یكی پس از دیگری امامان شما و خلفای من بر شما باشند كه نهمین آنان قائمشان باشد كه قائم امت من است. زمین را پر از قسط و عدل كند همچنان كه پر از ظلم و ستم شده باشد.

(عقدالدرر ص 236):

عن ابی سعید الخدری قال: قال رسول الله (ص): لا تقوم الساعة حتی یملك رجل من اهل بیتی اقنی اجلی یملا الأرض عدلا كما ملئت قبله ظلما یكون سبع سنین.



[ صفحه 322]



بنقل از ابوسعید خدری (ره) گفت: رسول خدا (ص) فرمود: قیامت برپا نمی شود تا آنكه مردی از اهل بیت (ع) من زمین را پر از عدل و داد كند همچنانكه پیش از او پر از ظلم شده باشد و هفت سال در میان مردم خواهد بود.

(اعیان الشیعه ج 2 ص 438):

اخرج ابوداود بسنده فی صحیحه یرفعه الی علی بن ابیطالب (ع) قال: قال رسول الله (ص) لو لم یبق من الدهر الا یوم لبعث الله رجلا من اهل بیتی یملاءها عدلا كما ملئت جورا.

ابوداود به سند خود در صحیحش مرفوعا از حضرت امیرالمؤمنین (ع) روایت كرده فرمود: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: اگر از روزگار باقی نماند مگر یك روز البته خدا مردی از اهل بیت (ع) مرا برمی انگیزد كه زمین را از عدل پر می سازد همچنانكه از ظلم پر شده باشد.

(كشف الغمه ج 2 ص 446):

قال رسول الله (ص): لم تنقضی الایام و اللیالی حتی یبعث الله رجلا من اهل بیتی یواطی اسمه اسمی یملاءها عدلا و قسطا كما ملئت ظلما و جورا.

رسول اكرم (ص) فرمود: روزها و شبها بسر نمی رسد تا آنكه خدا مردی از اهل بیت (ع) مرا كه اسمش با اسم من یكسان باشد برانگیزد كه پر كند زمین را از عدل و قسط همچنانكه از ظلم و ستم پر شده.

(كشف الغمه ج 2 ص 446):

قال رسول الله (ص): لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد لطول الله ذلك الیوم حتی یبعث الله فیه رجلا من ولدی یواطی ء اسمه اسمی، یملاءها عدلا و قسطا كما ملئت ظلما و جورا.

رسول اكرم (ص) فرمود: اگر از دنیا یك روز باقی ماند البته خدا آنروز را طولانی گرداند تا خدای تعالی در آنروز مردی از فرزندان مرا برانگیزد كه اسم او با اسم من یكسان باشد از عدل و قسط زمین را پر كند همچنانكه از ظلم و جور پر شده باشد.

(كشف الغمه ج 2 ص 471):

عن ابی سعید الخدری قال: قال رسول الله (ص): ابشركم بالمهدی یبعث فی



[ صفحه 323]



امتی علی اختلاف من الناس و زلازل (و زلزال ع)، فیملاء الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا، یرضی عنه ساكن السماء و ساكن الارض، یقسم المال صحاحا، فقال له رجل: و ما صحاحا؟ قال: السویة بین الناس.

بنقل از ابوسعید خدری (ره) گفت: رسول اكرم (ص) فرمود: بشما بشارت و مژده ی وجود مهدی (ع) می دهم كه در امت من با اختلاف و پریشانی كه مردم دارند برانگیخته شود كه پر كند زمین را از قسط و عدل همچنانكه از ظلم و جور پر شده باشد ساكنان آسمان و زمین از او خشنود شوند مال را به نحو صحاح تقسیم فرماید مردی عرض كرد: صحاح چیست؟ فرمود: تقسیم یكسان میان مردم.

(عقدالدرر ص 31 و كشف الغمه ج 2 ص 471):

عن زربن عبدالله قال: قال رسول الله (ص): یخرج رجل من اهل بیتی یواطی اسمه اسمی و خلقه خلقی یملاءها قسطا و عدلا.

بنقل از زر بن عبدالله گفت: رسول خدا (ص) فرمود: مردی از اهل بیت (ع) من كه با اسم او بااسم من و خلق و خوی من یكسان باشد بیرون می آید زمین را از قسط و عدل پر می كند.

(كشف الغمه ج 2 ص 471):

عن ابی سعید الخدری (رض) قال: قال رسول الله (ص): لتملاء ان الارض ظلما و عدوانا ثم لیخرجن رجل من اهل بیتی حتی یملاءها قسطا و عدلا كما ملئت جورا و عدوانا.

بنقل از ابوسعید خدری (ره) گفت: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: البته زمین پر می شود از ظلم و عدوان سپس مردی از اهل بیت من خارج می شود زمین را از قسط و عدل سرشار می سازد همچنانكه پر از ظلم و عدوان بود.

(سنن المصطفی ص 517 و اثبات الهداة ج 3 ص 647 و كشف الغمه ج 2 ص 472 و اعیان الشیعه ج 2 ص 51):

عن عبدالله ابن عمر قال: بینا نحمن عند رسول الله (ص) اذا اقبلت فتیة من بنی هاشم فلما راهم النبی (ص) اغرورقت عیناه و تغیر لونه فقالوا: یا رسول الله ما نزال نری فی وجهك شیئا نكرهه؟ فقال: انا اهل بیت اختار الله لنا الاخرة علی الدنیا و



[ صفحه 324]



ان اهل بیتی سیلقون بلاءا و تشریدا تطریدا، حتی یأتی قوم من قبل المشرق و معهم رایات سود فیسألون الحق فلا یعطونه، فیقاتلون و ینصرون فیعطون ما سألوا؟ فلا یقبلون حتی یدفعوه الی رجل من اهل بیتی، فیملاءها قسطا كما ملئت ملاءها جورا، فمن ادرك ذلك منكم فلیأتهم و لو حبوا علی الثلج.

عبدالله ابن عمر گوید: ما در محضر رسول خدا (ص) نشسته بودیم كه گروهی از جوانان بنی هاشم رسیدند حضرت چون آنان را دید چشمهای مبارك پر از اشك شد و رنگ چهره مبارك دگرگون گردید عرض كردند: یا رسول الله (ص) ما در چهره ی تو چیزی كه مورد پسنده، نباشد ندیده بودیم؟ فرمود: ما اهل بیت (ع) كسانی هستیم كه خدا برای ما آخرت را بر دنیا برگزیده و همانا اهل بیت من پس از من گرفتاری و آوارگی و تبعید و دوری می بیند تا آنكه گروهی از سوی مشرق با پرچمهای سیاه برسند و حق طلبند حق به آنها نمی دهند پس كارزار كنند و پیروز شوند و آنچه خواسته اند به آنان عطاء كنند پس از آن را نمی پذیرند تا آنكه تسلیم مردی از اهل بیت من كه زمین را پر از قسط و عدل كند همچنانكه پر از ظلم شده پس هر كس آنرا ادراك نماید باید بنزدشان رود و اگر چه بر روی برف غلتیدن باشد.

(كشف الغمه ج 2 ص 510):

عن ابی حمزة الثمالی عن الصادق (ع) عن آبائه قال: قال رسول الله (ص) حدثنی جبرئیل عن رب العزة جل جلاله انه قال: من علم ان لا اله الا انا وحدی و ان محمدا عبدی و نبی و ان علی بن ابیطالب خلیفتی و ان الأئمة من ولده حججی ادخلته الجنة برحمتی و نجیته من النار بعفوی و ابحت له جواری و اوجبت له كرامتی و اتممت علیه نعمتی و جعلته خاصتی و خالصتی، ان نادانی لبیته و ان دعانی اجبته و ان سألنی اعطیته و ان سكت ابتدأته و ان اساء رحمته و ان فرمنی دعوته و ان شهد بذلك و لم یشهد ان علی بن ابیطالب خلیفتی، او شهد بذلك و لم یشهد ان الائمة من ولده حججی فقد جحد نعمتی و صغر عظمتی و كفر بآیاتی و كتبی ان قصدنی حجبته و ان سألنی حرمته و ان نادانی لم اسمع نداءه دعانی لم اجب دعاءه و ان رجانی خیبته و ذلك جزاؤه منی و ما انا بظلام للعبید فقال جابر بن عبدالله الانصاری فقال: یا رسول الله و من الائمة من ولد علی بن



[ صفحه 325]



ابیطالب؟ فقال: الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنة، ثم سید العابدین فی زمانه علی بن الحسین ثم الباقر محمد بن علی و ستدركه یا جابر، فاذا ادركته فاقراه منی السلام ثم الصادق جعفر بن محمد، ثم الكاظمی موسی بن جعفر، ثم الرضا علی بن موسی ثم التقی محمد بن علی ثم النقی علی بن محمد ثم الزكی الحسن بن علی ثم ابنه القائم مهدی امتی الذی یملاء الأرض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما، هؤلاء یا جابر خلفائی و اوصیائی و اولادی و عترتی من اطاعهم فقد اطاعنی و من عصاهم فقد عصانی و من انكرهم او انكروا احدا منهم فقد انكرنی بهم یمسك الله السماء ان تقع علی الارض الا باذنه، وبهم یحفظ الله الارض ان تمید باهلها.

بنقل از ابی حمزه ثمالی (ره) از حضرت امام صادق (ع) فرمود: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: جبرئیل (ع) از پروردگار عزیز جل جلاله به من خبر داد كه فرمود: كسی كه بداند كه من خدای یگانه ام و جز من خدائی نیست و آنكه محمد (ص) بنده و پیغمبر من است و اینكه علی بن ابی طالب (ع) خلیفه من و امامان از اولاد او حجت های من می باشند. به رحمت خود او را داخل بهشت می كنم و با عفوم او را از آتش رهائی می بخشم. پناه و جوار خودم را برای وی مباح می كنم و كرامتم را برای او واجب می سازم ونعمتم را بر وی تمام می كنم و او را خاص و خالص خود قرار می دهم اگر مرا بخواند لبیكش می گویم و اگر دعاء كند اجابتش می نمایم و اگر از من سئوال كند عطائش می كنم و اگر خاموش وساكت ماند من آغاز لطف می كنم و اگر بد كند مشمول رحمتش می سازم و اگر از من بگریزد می خوانمش و اگر به وحدانیت و رسالت شهادت دهد ولی شهادت ندهد كه علی بن ابی طالب (ع) خلیفه من است و اگر به آن هم شهادت دهد ولی شهادت ندهد كه امامان از فرزندان او صحبت های من می باشند محققا انكار نعمتم كرد و بزرگی مرا كوچك شمرده به آیات و كتابهای من كفر ورزیده اگر قصد من كند از او محبوب می گردم (توجهی به او نمی كنم) و اگر سئوال كند محرومش می دارم و اگر مرا نداء كند ندایش نشنوم و اگر مرا بخواند اجابتش نمی كنم و اگر بمن امید ببندد نومیدش می سازم و این كیفر او است از من و من به بندگان ستم نمی كنم پس جابر بن عبدالله انصاری (رض) برخاست عرض كرد:



[ صفحه 326]



یا رسول الله (ص) امامان از اولاد علی بن ابی طالب (ع) كیانند؟ فرمود: حسن (ع) و حسین (ع) سروران جوانان اهل بهشت سپس سرور عابدان زمانش علی بن الحسین (ع) سپس باقر محمد بن علی (ع) و تو ای جابر او را ادراك می كنی و چون ادراكش كردی از من به او سلام برسان سپس صادق (ع) جعفر بن محمد (ع) سپس كاظم موسی بن جعفر (ع) سپس رضا علی بن موسی (ع) سپس تقی محمد بن علی سپس نقی علی بن محمد (ع) سپس زكی حسن بن علی (ع) سپس فرزندش قائم (ع) مهدی امت من. آنكس كه زمین را سرشار از داد كند همچنانكه پر از بیدادگری شده باشد ای جابر اینان جای نشینان و اوصیای من و فرزندان و عترت من باشند هر كس فرمانبرداری از ایشان كند از من فرمانبرده و هر كه نافرمانی آنان كند از من نافرمانی كرده و هر كه انكارشان كند یا انكار یك تن از آنان كند مرا انكار كرده خدای تعالی بوسیله آنان آسمان را نگهداشته كه بر زمین سقوط نكند مگر به اذن خدا و خدا بوسیله آنان زمین را حفظ فرماید كه ساكنانش را هلاك نكند.

(كمال الدین و اتمام النعمة ص 376):

قال رسول الله (ص): فی حدیث... یابن مسعود علی بن ابیطالب امامكم بعدی و خلیفتی علیكم فاذا مضی فابنی الحسن امامكم و خلیفتی علیكم فاذا مضی الحسن فابنی الحسین امامكم بعده و خلیفته علیكم ثم تسعة من ولد الحسین واحدا بعد واحد ائمتكم و خلفائی علیكم تاسعهم قائمهم قائم امتی یملاء الارض قسطا و عدلا كما ملئت جورا وظلما لا یحبهم الا من طابت ولادته و لا یبعضهم الا من خبثت ولادته و لا یوالیهم الا مؤمن و لا یعادیهم الا كافر و من انكروا واحدا منهم فقد انكرنی و من انكرنی فقد انكر الله عزوجل و من جحد واحدا منهم فقد جحدنی و من جحدنی فقد جحدالله عزوجل لأن طاعتهم طاعتی و طاعتی طاعة الله و معصیتهم معصیتی و معصیتی معصیته الله عزوجل. الحدیث.

رسول اكرم (ص) در ضمن حدیثی فرمود... یابن مسعود علی بن ابیطالب (ع) امام و خلیفه من پس از من بر شما است و چون او از دنیا برود پسرم حسن (ع) امام و خلیفه من بر شما باشد و چون حسن (ع) از دنیا برود فرزندم حسین (ع) پس از او امام و خلیفه بر شما باشد سپس نه تن از فرزندان حسین (ع) یكی پس از دگری امامان و



[ صفحه 327]



خلفای من بر شما خواهند بود كه نهمین ایشان قائم آنان و قائم امتم باشد پر می كند زمین را از قسط و عدل همچنانكه پر شده باشد از جور و ظلم كسی كه پاكزاده است آنان را دوست می دارد و ناپاكزاده دشمنشان باشد و دوستدار آنان مؤمن و دشمن آنان كافر است و هر كس یكی از آنان را انكار كند مرا انكار كرده و هر كه منكر من باشد خدای عزوجل را انكار كرده زیرا اطاعت ایشان طاعت من و طاعت خدا است و نافرمانی آنان نافرمانی من و نافرمانی من نافرمانی خدای عزوجل است.

(اثبات الهداة ج 3 ص 542):

عن ابان بن عثمان عن ابی عبدالله (ع) فی حدیث ان النبی (ص) قال لعلی (ع): كان جبرئیل، عندی انفا فأخبرنی ان القائم الذی یخرج فی آخر الزمان فیملأ الأرض عدلا كما ملئت ظلما و جورا من ذریتك من ولد الحسین.

بنقل از ابان بن عثمان از حضرت امام صادق (ع) در ضمن حدیثی فرمود رسول اكرم (ص) به امیرالمؤمنین (ع) فرمود: جبرئیل چند لحظه بیشتر در نزد من بود و به من خبر داد: قائمی كه در آخر الزمان خروج می كند و زمین را پر از عدل می سازد همچنانكه پر از ظلم و ستم بود از ذریه تو از فرزندان امام حسین (ع) است.

(اثبات الهداة ج 3 ص 607):

روی ابوداود و الترمذی عن بن مسعود قال: قال رسول الله (ص): لا تنقضی الایام حتی یملك العرب رجل من اهل بیتی اسمه اسمی و كنیته كنیتی.

ابوداود و ترمذی از ابن مسعود (ره) روایت كرده اند. گفت: رسول خدا (ص) فرمود: روزگار منقضی نگردد تا آنكه مردی از اهل بیت من كه اسم او مطابق اسم من و كنیه اش موافق كنیه من باشد مالك و فرمانگذار عرب گرددد.

(اثبات الهداة ج 3 ص 607):

عن ابی هریرة عن رسول الله (ص) انه قال: لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد لأطال الله ذلك الیوم حتی یظهر من اهل بیتی رجل اسمه موافق اسمی، فتولی الأرض و من علیها.

ابوهریره گوید: رسول الله (ص) فرمود: اگر از دنیا تنها یك روز بماند خدا آن یك روز را به درازا می كشاند تا مردی از خاندان من كه نام او با نام من یكسان باشد آشكار



[ صفحه 328]



گردد و فرمانروای زمین و مردم زمین گردد.

(اثبات الهداة ج 3 ص 607):

قال صاحب الفتوحات المكیة: یخرج معه ثلا ثمأته رجل من رجال الله فما یخرج حتی یمتلی ء الارض جورا و ظلما فاذا خرج یملاؤها و عدلا، فلو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد لطول الله ذلك الیوم حتی یخرج من عترة رسول الله (ص) من اولاد فاطمة، اسمه اسم رسول الله، و كنیته، كنیته، و جده الحسین بن علی «و روی فیه احادیث كثیرة من طرق العامة.».

صاحب كتاب فتوحات مكیه (شیخ محیی الدین بن عربی) گوید: مهدی (ع) خروج می كند در حالی كه سیصد وسیزده مرد از مردان خدا با او همراه باشند هنگامی كه زمین از جور و ستم پر شده و چون خروج فرماید زمین را سرشار از قسط و عدل نماید پس اگر از عمر دنیا باقی نماند مگر یك روز خدای تعالی آنروز را آنقدر طولانی كند تا كسی كه از عترت رسول اكرم (ص) و از اولاد حضرت فاطمه (ع) و اسم و كنیه او با اسم و كنیه رسول خدا (ص) مطابق و جدش امام حسین بن علی صلوات الله علیهما است خروج كند. «و احادیث بسیاری از طرق سنت و جماعت در این باب رسیده.».

(اثبات الهداة ج 3 ص 607):

من معجم الطبرانی الصغیر یرفعه عن النبی (ص) قال: لا تذهب الدنیا حتی یملك رجل من اهل بیتی یملاءها الارض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما. «و من جامع الترمذی مثله، و فیه: حتی یملك العرب، و من سنن السجستانی مثل هذا.».

از كتاب معجم صغیر طبرانی است كه مرفوعا از رسول اكرم (ص) روایت كرده فرمود: دنیا به پایان نمی رسد تا مردی از اهل بیت (ع) من حكومت كند و زمین را پر از قسط و عدل كند همچنانكه پر از ظلم و ستم شده باشد. «و از جامع ترمذی نیز مانند همین روایت نقل شده باضافه: (تا بر عرب حكومت كند) و از كتاب سنن سجستانی هم مانند آن روایت شده است.».

(اثبات الهداة ج 3 ص 608):

من المستدرك علی الصحیحین لابی عبدالله الحاكم یرفعه عن النبی (ص)



[ صفحه 329]



قال: ینزل بأمتی فی آخر الزمان بلاء شدید الی ان قال: فیبعث الله رجلا من عترتی، فیملاء الارض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما. الحدیث.

از كتاب المستدرك علی الصحیحین تألیف ابی عبدالله حاكم مرفوعا از رسول اكرم (ص) روایت شده فرمود: به امت من در آخر الزمان گرفتاری سخت نازل می شود تا آنجا كه فرمود: پس خدا مردی از عترت مرا مبعوث فرماید كه زمین را از قسط و عدل پر سازد همچنان كه از ظلم و ستم پر شده.

(اثبات الهداة ج 3 ص 608):

من صحیح ابی داود و صحیح الترمذی یرفعه قال: قال رسول الله (ص): المهدی منی یملاء الارض قسطا وعدلا.

از كتاب صحیح ابی داود و صحیح ترمذی مرفوعا از رسول خدا (ص) روایت شده فرمود: مهدی (ع) از من است پر می كند زمین را از قسط و عدل.

(اثبات الهداة ج 3 ص 635 و نقلا عن مستدرك الحاكم ج 4 ص 558):

عن ابی هارون عن ابی الصدیق الناجی عن ابی سعید الخدری: ان رسول الله (ص) قال: تملاء الارض جورا و ظلما فیخرج رجل من عترتی یملك الارض سبعا او تسعا فیملاء الأرض قسطا و عدلا.

بنقل از ابی هارون از ابی الصدیق ناجی از ابوسعید خدری (ره) كه گفت: رسول اكرم (ص) فرمود: زمین پر می شود از ظلم و ستم پس مردی از عترت من خروج می كند هفت یا نه سال حاكم زمین می گردد و زمین را لبریز از عدل فرماید.

(اثبات الهداة ج 3 ص 637 و نقلا عن التدوین ج 2 ص 84):

ثنا ابوا الصدیق الناجی عن ابی سعید الخدری قال: قال رسول الله (ص): لیؤمرن علی امتی رجل من اهل بیتی یوسع الارض عدلا كما وسعت قبل ذلك جورا یملك سبع سنین.

ابوالصدیق ناجی به ما حدیث كرد از ابوسعید خدری (رض) گفت: رسول اكرم (ص) فرمود: البته مردی از اهل بیت من بر امتم حكومت خواهد كرد وعدل را در سر تا سر زمین فراگیر فرماید همچنانكه ظلم و ستم زمین را پیش از آن فراگرفته بود و هفت سال حكومت كند.



[ صفحه 330]



(اثبات الهداة ج 3 ص 638 نقلا عن الاربعین حدیثا: الحدیث الثانی والعشرون):

روی باسناده عن ابی سعید الخدری (رض) قال: قال رسول الله (ص): لتملاءن ظلما و عدوانا ثم لیخرجن رجل من اهل بیتی حتی یملاءها قسطا و عدلا كما ملئت جورا وعدوانا.

راوی به سند از ابوسعید خدری (رض) روایت كرده گفت: رسول خدا (ص) فرمود: البته زمین از ظلم و جور پر شود سپس مردی از اهل بیت من خارج شود تا آنرا از قسط و عدل پر سازد همچنانكه پر از ظلم و ستم شده بود.

(اثبات الهداة ج 3 ص 639 نقلا عن تذكره الحفاظ ج 3 ص 838):

عن ابی الصدیق الناجی عن ابی سعید الخدری انه قال: ذكر رسول الله (ص) بلاء یصیب هذه حتی لا یجد الرجل ملجا یلجأ الیه من الظلم فیبعث الله رجلا من عترتی اهل بیتی فیملاء به الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا یرضی عنه ساكن السماء و ساكن الارض لا تدع السماء من قطرها شیئا الا صبته مدرارا و لا تدع الارض من نباتها شیئا الا اخرجته حتی تتمنی الأحیاء الاموات تعیش فی ذلك سبع سنین او ثمانی سنین او تسع سنین.

بنقل از ابی الصدیق ناجی از ابوسعید خدری (ره) گفت: رسول الله (ص) بلایی را كه به این امت می رسد ذكر فرمود كه آدمی در آن روزگار پناهگاهی نمی یابد تا از ظلم بدان پناه برد پس خدا مردی از عترت و اهل بیت من برمی انگیزد كه بوسیله او زمین را پر از قسط و عدل كند همچنانكه پر از ظلم و ستم شده بود ساكنان آسمان و زمین از او خشنود باشند آسمان قطره بارانی را فرو گذار نمی كند جز اینكه آنرا مرتب می باراند و زمین از روئیدنی های خود چیزی باقی نمی گذارد مگر آنكه آنرا بیرون می دهد تا آنجا كه زنده گان برای مردگانشان آرزوی زنده شدن كنند مردم هفت یا هشت یا نه سال به همین نحو زندگانی كنند.

(اسدالغابة اثبات الهداة ج 3 ص 641):

عن قیس بن جابر عن ابیه عن جده ان رسول الله (ص) قال: ستكون بعدی خلفاء و من بعد الخلفاء امراء و من بعد الأمراء و من بعد الأمراء ملوك جبابرة، ثم یخرج من اهل بیتی من یملاء الارض عدلا كما ملئت جورا.



[ صفحه 331]



بنقل از قیس ابن جابر از پدر و جدش از حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: پس از من خلفاء و پس از خلفاء امراء و بعد از امراء پادشاهان ستمگر خواهند بود سپس از اهل بیت من (ع) كسی كه زمین را پر از عدل كند بیرون می آید همچنانكه زمین پر از جور و ظلم شده باشد.

(التذكرة ص 204 اثبات الهداة ج 3 ص 642 نفلا عن التذكره ص 204):

عن ابن عمر قال: قال رسول الله (ص): یخرج فی آخر الزمان رجل من ولدی اسمه كاسمی و كنیته ككنیتی یملاء الارض عدلا كما ملئت جورا فذلك هو المهدی.

ابن عمر گوید: رسول خدا (ص) فرمود: در آخرالزمان مردی از فرزندان من كه اسم او اسم من و كنیه او كنیه من باشد خروج كند زمین را پس از آنكه پر از ظلم و ستم شده پر از عدل نماید و او همان مهدی (ع) است.

(اثبات الهداة ج 3 ص 643 نفلا عن تذكره الخواص ص 204):

عن ابن عمر قال: قال رسول الله (ص): یخرج فی آخر الزمان رجل من ولدی اسمه كاسمی و كنیته ككنیتی یملاء الارض عدلا كما ملئت جورا فذلك هو المهدی. «و هذا حدیث مشهور و قد اخرج ابوداود و الزهری عن علی بمعناه و فیه لو لم یبق من الدهر الا یوم واحد لبعث الله من اهل بیتی من یملاء الارض عدلا.».

ابن عمر گوید: رسول الله (ص) فرمود: در آخرالزمان مردی از فرزندان من كه اسم و كنیه مرا دارد خروج كند و زمین را پس از آنكه از ظلم و جور پر شده پر از عدل نماید و او همان مهدی (ع) باشد. «و این حدیث مشهور است. ابوداود و زهری از حضرت امیرالمؤمنین (ع) بهمین معنی روایت كرده اند و در این روایت است: «اگر از روزگار فقط یكروز باقی بماند البته خدای تعالی كسی از اهل بیت مرا مبعوث فرماید كه زمین را پر از عدل كند.»

(اثبات الهداة ج 3 ص 643 و نقلا عن الحاوی للفتاوی ص 462):

و اخرج الطبرانی فی الاوسط عن ابن عمر: ان النبی (ص) اخذ بید علی فقال: سیخرج من صلب هذا فتی یملاء الارض قسطا و عدلا فاذا رأیتم ذلك فعلیكم بالفتی التمیمی فانه یقبل من قبل المشرق و هو صاحب رایة المهدی.

طبرانی در كتاب اوسط از ابن عمر آورده: رسول اكرم (ص) دست امیرالمؤمنین (ع) را



[ صفحه 332]



گرفت و فرمود: بزودی از صلب علی (ع) جوانمردی خارج می گردد كه زمین را پر از عدل و داد كند و چون آنرا دیدید بر شما باد به جوان تمیمی كه او از سوی مشرق خواهد آمد و او پرچمدار مهدی (ع) باشد.

(اثبات الهداة ج 3 ص 645):

عن علی كرم الله وجهه قال: قال رسول الله (ص): لا تذهب الدنیا حتی یقوم من امتی رجل من ولد الحسین یملاء الأرض عدلا كما ملئت ظلما.

حضرت امیرالمؤمنین (ع) فرماید: رسول اكرم (ص) فرمود: دنیا به پایان نمی رسد تا از امتم مردی از فرزندان امام حسین (ع) قیام كند و زمین را پس از آنكه پر از ظلم و جور شده لبر یز از عدل فرماید.

(اثبات الهداة ج 3 ص 643 نفلا عن الجامع الصغیر ج 2 ص 345):

عن الطبرانی عن قرة المزنی انه قال: قال رسول الله (ص) لتملاؤن الأرض جورا و ظلما فاذا ملئت جورا و ظلما یبعث الله رجلا منی اسمه و اسم ابیه اسم ابی فیملاءها عدلا و قسطا كما ملئت جورا و ظلما فلا تمنع السماء شیئا من قطرها و لا الارض من نباتها یمكث فیكم سبعا او ثمانیا فان اكثر فتسعا.

بنقل از طبرانی از قره مزنی كه گفت: رسول خدا (ص) فرمود: البته زمین از جور و ستم پر خواهد شد وقتی كه اینچنین شود خدای تعالی مردی از من را كه اسم او اسم من و اسم پدر من باشد مبعوث فرماید تا آنرا همچنانكه پر از ظلم و ستم شده لبریز از عدل و قسط كند و آسمان چیزی از باران خود را باز نمی دارد و زمین نیز از روئیدنی های خود چیزی را باقی نمی گذارد در میان شما هفت یا هشت و حداكثر نه سال درنگ خواهد فرمود.

(اثبات الهداة ج 3 ص 645 نفلا عن قرائه السمطین مخطوط):

انبأ علی بن محمد عن محمد بن اسماعیل بن بزیع عن صالح بن عقبة عن ابیه عن ابی جعفر: محمد بن علی الباقر عن ابیه سید العابدین علی بن الحسین عن ابیه سید الشهداء الحسین بن علی بن ابیطالب عن ابیه سید الأوصیاء امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) قال: قال رسول الله (ص): المهدی من ولدی یكون له غیبة و حیرة تضل فیها الامم یأتی به خیر الانبیاء (خیرالاماء) فیملاءها



[ صفحه 333]



قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما.

علی بن محمد از محمد بن اسمعیل بن بزیع از صالح بن عقبه از پدرش خبر داد از حضرت امام ابی جعفر محمد بن علی باقر (ع) از پدر بزرگوارش (ع) سید عابدان علی بن الحسین (ع) از پدر بزرگوارش سیدالشهداء حسین بن علی بن ابی طالب (ع) از پدر بزرگوارش سید اوصیاء امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین فرمود: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: مهدی از فرزندان من است برای او غیبت و حیرتی است كه امتها در آن گمراه می شوند او را بهترین انبیاء پدر خواهد بود یا فرزند بهترین كنیزان خواهد بود. پس زمین را از قسط و عدل پر می كند همچنان كه از ظلم و جور پر شده باشد.

(اثبات الهداة ج 3 ص 645 و عن مجمع الزوائد ج 7 ص 316):

عن ابی هریرة قال ذكر الی اسم رسول الله (ص) المهدی، فقال: ان قصر فسبع و الا فثمان و الا فتسع و لیملاءن الارض عدلا و قسطا كما ملئت جورا و ظلما.

ابوهریره گوید: در خدمت رسول اكرم (ص) یاد از مهدی (ع) شد. فرمود: اگر عمر كوتاه كند هفت یا هشت یا نه سال خواهد بود و البته زمین را از قسط و عدل پر می سازد همچنانكه از ظلم و ستم پر شده باشد.

(اثبات الهداة ج 3 ص 646 نقلا عن الكنی و الاسماء ج 1 ص 107):

عن عاصم عن ذر قال: قال عبدالله: قال رسول الله (ص): لن تنقضی الدنیا حتی یخرج رجل من امتی یواطی اسمه اسمی و اسم ابیه اسم ابی، فیملاء الارض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما.

بنقل از عاصم از ذر گفت: عبدالله گوید: رسول خدا (ص) فرمود: هرگز دنیا منقضی نگردد تا انكه مردی از امت من كه اسم او اسم من و اسم پدر او اسم پدر من باشد خروج كند و زمین را آنچنانكه پر از ظلم و جور شده باشد لبریز از عدل و داد فرماید.

(اعیان الشیعه ج 2 ص 53):

(اسعاف الراغبین): جاء فی روایات انه عند ظهوره ینادی فوق رأسه ملك هذا المهدی خلیفة الله فاتبعوه فیذعن له الناس و یشربون حبه و انه یملك الارض شرقها و غربها و ان الله تعالی یمده بثلاثة آلاف من الملائكة وان اهل الكهف من



[ صفحه 334]



اعوانه وان جبرائیل علی مقدمة جیشه و میكائیل علی سافته: و ان المهدی یستخرج تابوت السكینة من غار انطاكیة و اسفار التوراة من جبل بالشام یحاج بها الیهود فیسلم كثیر منهم و قد تواترت الأخبار عن النبی (ص) بخروج المهدی و انه من اهل بیته و انه یملا الارض عدلا و انه یساعد عیسی علی قتل الدجال بباب لدبارض فلسطین و انه یؤم هذه الأمة و یصلی عیسی خلفه (و فی بعض الآثار) انه یخرج فی وتر من السنین سنة احدی او ثلاث او خمس او سبع او تسع و ان السنة من سنیه تكون مقدار عشر سنین و انه یبلغ سلطانه المشرق و المغرب و تظهر له الكنوز ولا یبقی فی الارض خراب الا یعمر. انتهی.

در كتاب اسعاف الراغبین است: در روایات آمده كه بهنگام ظهور حضرت مهدی (ع) در بالای آن حضرت فرشته فریاد می كشد: این مهدی (ع) خلیفه خدا است پیروی از او كنید. مردم اذعان و انقیاد می كنند و حضرت حكومت شرق و غرب زمین را عهده دار می شود و خدای تعالی حضرت به سه هزار فرشته یاری فرماید و اهل كهف از یارانش باشند و جبرئیل (ع) در مقدمه و میكائیل (ع) در دنباله سپاه حضرت باشند و حضرت تابوت سكینه را از غار انطاكیه و اسفار تورات را از كوهی در شام استخراج و بوسیله آن با یهود احتجاج می كند و بسیاری از آنها قبول اسلام می نمایند و خبرهای متواتر از حضرت رسول اكرم (ص) دال بر خروج مهدی (ع) رسیده كه حضرت از اهل بیت رساله (ص) می باشند و زمین را پر از عدل و داد می فرماید و به عیسی (ع) برای كشتن دجال در دروازه فلسطین كمك می دهد و حضرت امامت این امت را دارد و عیسی (ع) به حضرت اقتداء می كند و در بعضی از آثار است كه حضرت در سال های وتر (تك) خروج فرماید امثال سالهای یك یا سه یا پنج یا هفت یا نه، یك سال حضرت به مقدار بیست سال معمولی باشد و حكومت او فراگیر شرق و غرب عالم می شود و گنجها برای او آشكار می گردد و هیچ نقطه خرابی در زمین باقی نمی ماند جز آنكه آباد می شود.

(اعیان الشیعه ج 2 ص 53):

عن عبدالله ابن عمر قال رسول الله (ص): یخرج المهدی من قریة بالیمن یقال لها كرعه.



[ صفحه 335]



عبدالله ابن عمر گوید: رسول اكرم (ص) فرمود: مهدی (ع) از قریه ای در یمن بنام كرعه خروج می كند.

(بحار ج 51 ص 82):

عن ابی سعید الخدری قال: قال رسول الله (ص): لتملأن الارض ظلما وعدوانا ثم لیخرجن رجل من اهل بیتی حتی یملأها قسطا و عدلا كما ملئت جورا (عدوانا) و ظلما.

بنقل از ابی سعید خدری گفت: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: البته زمین پر از ظلم و عدوان می گردد سپس مردی از اهل بیت من خروج می كند تا زمین را سرشار از قسط و عدل كند همچنانكه پر از ستم و ظلم شده باشد.

(بحار ج 52 ص 283 و مستدرك سفینه البحار ج 10 ص 495):

عن عبدالعظیم الحسنی قال: قلت لمحمد بن علی بن موسی (ع): انی لأرجو ان تكون القائم من اهل بیت محمد الذی یملأ الأرض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا، فقال (ع): یا اباالقاسم ما منا الا قائم بامرالله عزوجل و هاد الی دینه و لكن القائم الذی یطهر الله به الارض من اهل الكفر و الجحود، و یملأها عدلا و قسطا هو الذی یخفی علی الناس ولادته و یغیب عنهم شخصه و یحرم علیهم تسمیته و هو سمی رسول الله و كنیه، و هو الذی تطوی له الارض و یذل له كل صعب، یجتمع الیه اصحابه عدة اهل بدر ثلاثمائة و ثلاثة عشر رجلا من اقاصی الأرض ذلك قول الله عزوجل: «اینما تكونوا یأت بكم الله جمیعا ان الله علی كل شیی قدیر». فاذا اجتمعت له هذا العدة من اهل الاخلاص اظهر امره، فاذا اكمل له العقد، و هو عشرة الاف رجل، خرج باذن الله عزوجل فلا یزال یقتل اعداء الله حتی یرضی الله عزوجل، قال عبدالعظیم: فقلت ل: یا سیدی: و كیف یعلم ان الله قد رضی؟ قال: یلقی فی قلبه الرحمة. فاذا دخل المدینة اخرج اللات و العزی فأحرقهما.

حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: به حضرت جواد امام محمد بن علی بن موسی صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین عرض كردم: همانا من امید دارم كه قائم از اهل بیت محمد (ص) كه زمین را پس از پر شدن از ظلم و جور پر از عدل كند شما باشید فرمود: ای ابوالقاسم هیچكس از ما (ائمه) نیست جز آنكه قائم است به امر خدای



[ صفحه 336]



عزوجل و راهنمای مردم بسوی دین او می باشد و لی آن قائم كه خدا بوسیله او زمین را از آلودگی كافران و منكران پاك می كند و زمین را پر از عدل و قسط می سازد آنكس است كه ولادتش بر مردم پنهان می گردد و شخص او از مردم مخفی می ماند و نام بردنش حرام خواهد گردید و او همنام و هم كنیه حضرت رسول اكرم (ص) باشد و او است كسی كه زمین برای او درنوردیده گردد و هر سختی و دشواری بر او ذلیل شود. اصحابش كه به شماره ی اهل بدر و سیصد و سیزده نفرند به خدمتش جمع آیند از دورترین نقاط زمین و به این حقیقت آیه شریفه اشاره فرماید: (در هر كجا باشید خدا همه ی شما را جمع كند و خدا بر هر چیزی توانا است» و چون این جمع در خدمتش گرد هم آیند كه همه اخلاص باشند حضرت امر خود را ظاهر و آشكار سازد و چون ده هزار مرد مبارز برای او تكمیل گردد باذن خدای عزوجل خروج كند و پیوسته دشمنان خدا به قتل رساند تا آنجا كه خدای عزوجل را راضی گرداند. عبدالعظیم (ع) فرماید: عرض كردم: ای سرور من چگونه خواهد دانست كه خدا راضی شده؟ فرمود: خدا در دل رحم را القاء فرماید. و چون وارد مدینه مشرفه شود لات و عزی را بیرون آورد و آتش زند.



[ صفحه 337]